Дебют Suzuki SX4 WRC

tvalexk

Местный
25 Сентябрь 2006
328
62
28
Москва, Щукино
Ответ: Дебют Suzuki SX4 WRC

настройки машины доводятся годами... для этого должен быть реальный опыт таких соревнований.. с БАЛЬШУЩЩИМИ шишками... Считаю 8-е место очень большим успехом!!! и это после 2-х тренировочных этапов...
 


mr.Wolf

Сузуковод со стажем
28 Август 2006
1,250
132
0
Sankt-Petersburg
Езжу на ...
Dodge Stealth 3.0 L, V6
Ответ: Дебют Suzuki SX4 WRC

Народ продолжает выкладывать свои ролики с ралли Монте-Карло в сети.Вот ещё несколько новых , выложенных сегодня (некоторые с попытками на режиссуру и монтаж ( ;)) :

http://www.youtube.com/watch?v=pi3iQFQ-WPc
http://www.youtube.com/watch?v=Al627R0cmt4&feature=related - здесь тридня соревнований, разные участки. Стоит посмотреть. Почти все из первой десятки.
http://www.youtube.com/watch?v=vID-OCJrT0w
http://www.youtube.com/watch?v=UfGbtl6N_iU
 

mr.Wolf

Сузуковод со стажем
28 Август 2006
1,250
132
0
Sankt-Petersburg
Езжу на ...
Dodge Stealth 3.0 L, V6
Ответ: Дебют Suzuki SX4 WRC

с ситроеном с4 все понятно: он самый обтекаемый в классе, ?
Не , не правильно, самая обтекаемая это Honda Civik type R WRC.
А из автомобилей PSA - PEUGEOT 307 WRC, а не С4.

И где они эти "самые обтекаемые"? 307 на седьмом? С отрывом чуть больше полутора минут за три дня? И это с их двухлетним опытом. А где новая субара? (при том что команде не один год?):thumbsdown:

А форд 2007 WRC уже второй год в бою - опыт-то какой? Любой косяк по технике если и был, то уже давно вылез.

Вам когда машинку продали, то сказали: три года ездите, если что сломается - наш косяк , поменяем - гарантия. А эти ребята в сеьез на машинах ездят только третий месяц! А уже доехали до ВОСЬМОГО места в МИРЕ! На одном из самых сложный ралли!Браво! Ай

Однозначно - это успех! И демонстрация потенциала серийного, взятого за базу для постройки WRC -нашего с Вами автомобиля! :thumbsup:
 
  • Нравится
Реакции: 1 человек

Shpongle

Профи
28 Декабрь 2007
2,493
101
0
Москва
Ответ: Дебют Suzuki SX4 WRC

а что все эти тачки с полным приводом, даже форд?
кстати а как объяснить успех ситроена с4, это же новая машина как и сх4?
 


Alex_Stels

Местный
25 Ноябрь 2007
322
60
0
Москва
Ответ: Дебют Suzuki SX4 WRC

а что все эти тачки с полным приводом, даже форд?
кстати а как объяснить успех ситроена с4, это же новая машина как и сх4?
Абсолютно все, никто не хочет быть аутсайдером :D. Странно что это вызывает удивление, так как разница между стоковыми и этими машинками примерно как между "кукурузником" и МИГ'ом.

Про технические настройки уже говорили, так что не будем повторяться, скажем не так все там просто. Плюс существует прокладка между сиденьем и рулем, от которой тоже много чего зависит.
 

mr.Wolf

Сузуковод со стажем
28 Август 2006
1,250
132
0
Sankt-Petersburg
Езжу на ...
Dodge Stealth 3.0 L, V6
Ответ: Дебют Suzuki SX4 WRC

а что все эти тачки с полным приводом, даже форд?
кстати а как объяснить успех ситроена с4, это же новая машина как и сх4?
1) Да.
2) Лоеб ездит на этом ситроене с середины декабря 2005 года.
 

Дядька

Мухомор со стажем
4 Ноябрь 2007
1,965
405
0
Большая деревня
Езжу на ...
Секс
Ответ: Дебют Suzuki SX4 WRC

В порядке информации: пару дней назад по ТВ "Спорт" (Россия) в 21-15 был часовой отчёт по Монте-Карло (может, кто и смотрел), передача сделана граммотно и с качественными видеоматериалами (показаны заезды, интерьвью пилотов, руководителей команд и т.п.). Правда, в основном, ударение было на лидеров. Прошлись несколько раз и по Сузуки. В частности, сказано было, почему на последних заездах был только один экипаж Андерссона - решили поберечь двигатель на этап в Швеции.
P.S. Данная трансляция не стояла в сетке передач 6 канала на эту неделю (т.к. "Спорт" смотрю в большинстве своём, случайно увидел изменения). Так что надо будет отслеживать изменения в сетке программ этого канала, когда будет проходить этап в Швеции. Может покажут не только итоговый отчёт, но и промежуточные моменты :thumbsup:
 

mr.Wolf

Сузуковод со стажем
28 Август 2006
1,250
132
0
Sankt-Petersburg
Езжу на ...
Dodge Stealth 3.0 L, V6
Ответ: Дебют Suzuki SX4 WRC

В частности, сказано было, почему на последних заездах был только один экипаж Андерссона - решили поберечь двигатель на этап в Швеции.
Suzuki это коментирует так: During the last stage, Gardemeister’s car began to overheat. Although the crew reached the service area at the end of the day, it was not possible to trace the cause of the problem and the car was subsequently retired in order to prevent further engine damage.
Трактовка , скажем мягко, несколько иная.;)
 

Дядька

Мухомор со стажем
4 Ноябрь 2007
1,965
405
0
Большая деревня
Езжу на ...
Секс
Ответ: Дебют Suzuki SX4 WRC

Suzuki это коментирует так: During the last stage, Gardemeister’s car began to overheat. Although the crew reached the service area at the end of the day, it was not possible to trace the cause of the problem and the car was subsequently retired in order to prevent further engine damage.
Трактовка , скажем мягко, несколько иная.;)
Сорри. Не владею. А в переводе, если кратко?
 




mr.Wolf

Сузуковод со стажем
28 Август 2006
1,250
132
0
Sankt-Petersburg
Езжу на ...
Dodge Stealth 3.0 L, V6
Ответ: Дебют Suzuki SX4 WRC

Во время последнего этапа автомобиль Гардемайстера начал перегреваться. Экипаж в конце дня добрался до сервисного парка,там вследствии невозможности выяснить причину перегрева ,для предотвращения дальнейшего повреждения двигателя было решено снять автомобиль с гонки. (почти дословно)

P.S. Задачей Андерсона в последний день было доехать до финиша. С задачей он справился более чем успешно - не только доехал, но и привез команде зачетные очки по этапу кубка мира.
 
  • Нравится
Реакции: 1 человек

mr.Wolf

Сузуковод со стажем
28 Август 2006
1,250
132
0
Sankt-Petersburg
Езжу на ...
Dodge Stealth 3.0 L, V6
Ответ: Дебют Suzuki SX4 WRC

Итервью с "PG" Андерсоном:



2008-02-01

- I will use the same strategy in Uddeholm Swedish Rally next week, as in Monte Carlo last week, Per Gunnar ´´PG´´ Andersson declared, at the Friday press conference in Stockholm. PG is the new Swedish rally star just returning home from his superb debut in this year´s first round of the World Rally Championship. Ending eight overall and bringing the first ever WRC points to the newcomer in the series, Suzuki was a success.

- This will be a year of learning for me and all of the team in WRC and like in Monte I would be quite satisfied to finish tenth overall, PG continued. It is quite a challenge to enter my home rally.

- I feel very confident to have people I know in the team. The chief mechanics on my car is the experienced Swede Stefan ´´Pitan´´ Erixon and another important part of the team is the Swedish engineer Mats Karlsson newly recruited to the team by Mr Nobuhiro ´´Monster´´ Tajima himself.

PG has turned into somewhat of a celebrity after his result in the first round. He has been interviewed in lots of Swedish and international Medias and he knows what to expect from his fans in the Värmland forests next week.

Picture:
PG Andersson and his Suzuki SX4 will have lots of fans in Uddeholm Swedish Rally February 7-10.


Официальный сайт следующего этапа Кубка WRC :
http://www.swerally.se/en,index.html

Uddeholm Swedish Rally February 7-10
 

mr.Wolf

Сузуковод со стажем
28 Август 2006
1,250
132
0
Sankt-Petersburg
Езжу на ...
Dodge Stealth 3.0 L, V6
Ответ: Дебют Suzuki SX4 WRC

Uddeholm Swedish Rally February 7-10[/QUOTE]


Swedish Rally (S), February 7-10 2008

Suzuki aims for more points on the snowy stages of Sweden

After racking up a World Championship point and proving itself capable of setting top six stage times on its full season debut in Monte Carlo, the Suzuki World Rally Team heads to Sweden with the aim of bringing both SX4 WRCs to a points finish.

The snowy stages around Karlstad are extremely specialised, but the team is hoping that its all-Scandinavian line-up of Toni Gardemeister and P-G Andersson will provide some much-needed local knowledge.

Although the stage surfaces consist of snow and ice, Sweden is ironically one of the quickest events of the year – as the cars run on narrow tyres with studs that provide even better grip than an ordinary gravel rally. When it snows heavily, thick snowbanks form by the side of the Swedish stages to line the route. Part of the black art of driving the Swedish Rally is to know how to use those snowbanks effectively, by ‘leaning’ the car against them in order to guide it through the corner. This is a delicate balancing act though: if a driver leans too hard the car will simply crash through the snowbank and get stuck. Too much contact with the snow can also clog radiators and cause overheating, so it is always to keep a clean but fast line.

This year’s snowfall may not be as heavy as that of previous years, so it will be important for the drivers to look after their tyres in order not to lose too many studs.

The rally gets underway on Thursday night and covers a total of 20 special stages before the finish on Sunday afternoon. For more information: www[COLOR="Yellow"].swerally.[/COLOR]se
( http://www.swerally.se/en,index.html )

Car news – Suzuki SX4 WRC n.11 (Gardemeister) and n.12 (Andersson):

For Suzuki, Sweden is a comparatively new experience as it has only visited the event twice previously, with a Super 1600 car. Those outings have always been positive, as P-G Andersson has won the class in his home rally with Suzuki on both occasions.

In mid-January Suzuki completed a pre-event test in northern Sweden near Kall, accumulating around 600 kilometres with both drivers. The SX4 WRC set some respectable times, but most importantly of all it was reliable – allowing the drivers to establish some useful base settings that will be used to start the rally. The team also gained valuable data from the opening round of the WRC in Monte Carlo last weekend, which will be equally useful for Sweden.

Along with all the other factory cars the Suzuki SX4 WRC will use Pirelli’s narrow ‘Sottozero Ice’ control tyre in Sweden, which has long studs designed to penetrate the surface snow and dig into the ice underneath. This will be the last year that the teams will use these special narrow tyres for snow events, as from 2009 the tyre size will be the same as it is on gravel in order to reduce the number of different wheel rims needed.

(http://media.suzuki-wrc.com/files/TXT_Suzuki_WRC_preview_Sweden_080201.doc )
 



Kir_BVB

Наш человек
19 Август 2007
194
8
0
Moscow
Ответ: Дебют Suzuki SX4 WRC

Вчера по "Спорту" было как раз интервью с Андерсоном в предверии Ралли Швеции. Показывали много Сузуки, и вообще довольно подробно. Приятно.

Ждем успехов от SХ-4 и болеем за команду. У Андерсена, если машина не подведет, неплохие шансы на 5-ку, ИМХО.
 

mr.Wolf

Сузуковод со стажем
28 Август 2006
1,250
132
0
Sankt-Petersburg
Езжу на ...
Dodge Stealth 3.0 L, V6
Ответ: Дебют Suzuki SX4 WRC

На ралли Швеция все поедут на шипованой раллийной зимней резине Пирелли (размер -145/85 16) :

Pirelli unveils control tyre for Swedish Rally
The Swedish Rally, the only snow event scheduled for this year’s WRC, marks the debut of a brand new tyre from the series’ supplier Pirelli.

For this specialised round the Italian manufacturer has introduced a new product called Sottozero. Unlike previous years in Sweden, when teams could select a tyre from a variety of different treads, compounds and stud lengths, the new 145/85 R16 Sottozero is available with only one type of tread pattern, construction, compound and stud.

To enable it to bite through soft snow and into the hard ice underneath, the Sottozero is equipped with 400, 2cm-long tungsten-tipped metal studs, moulded into the tread blocks during the vulcanisation process. The spikes protrude 7mm out of the rubber and dig into the road surface - assisted by the narrow tyre width, which intensifies the contact pressure.

Pirelli’s Rally Manager, Mario Isola, said: ”This is quite a specific tyre, which has been recently tested by all the factory teams in the championship - who appreciated the traction and grip that it provided. Naturally, the more it snows the more the drivers will be able to use them to maximum effect.”

Despite the lack of anti-deflation mousse inserts, which are banned for 2008, Isola says the tyres have proved strong and reliable in testing and he is not expecting to see a lot of punctures during the rally.


http://www.wrc.com/jsp/index.jsp?lnk=101&id=212&desc=Pirelli unveils control tyre for Swedish Rally
 

Kir_BVB

Наш человек
19 Август 2007
194
8
0
Moscow
Ответ: Дебют Suzuki SX4 WRC

Это не резина, это зубодробительная машина - такой убить можно легко.... Это еще фото по ссылке не в профиль - а то там шипы по сантиметру торчат над резиной... )) По асфальту наверное хорошо - цок, цок, цок ))
 

mr.Wolf

Сузуковод со стажем
28 Август 2006
1,250
132
0
Sankt-Petersburg
Езжу на ...
Dodge Stealth 3.0 L, V6
Ответ: Дебют Suzuki SX4 WRC

По результатам четырех кругов шейкдауна у Андерсона отставание от лидера - Аткинсона(Субару)+1,2 сек у Гардемайстера +1,6 сек. Восьмое и девятое место, соответственно.
(у Лоеба +0.3 сек - второе место.)
 

mr.Wolf

Сузуковод со стажем
28 Август 2006
1,250
132
0
Sankt-Petersburg
Езжу на ...
Dodge Stealth 3.0 L, V6
Ответ: Дебют Suzuki SX4 WRC

Это не резина, это зубодробительная машина - такой убить можно легко.... Это еще фото по ссылке не в профиль - а то там шипы по сантиметру торчат над резиной... )) По асфальту наверное хорошо - цок, цок, цок ))
"the Sottozero is equipped with 400, 2cm-long tungsten-tipped metal studs, moulded into the tread blocks during the vulcanisation process. The spikes protrude 7mm out of the rubber"- Соттозиро имеет 400 металлических(стальных) двухсантиметровых шипов с твердосплавными вставками на концах, заплавленных в грунтозацепы протектора при вулканизации шины. Шипы выступают из резины на семь миллиметров.
 





mr.Wolf

Сузуковод со стажем
28 Август 2006
1,250
132
0
Sankt-Petersburg
Езжу на ...
Dodge Stealth 3.0 L, V6
Ответ: Дебют Suzuki SX4 WRC

Отрывок интервью Андерсона перед стартом:

Published GMT 14.46 | The interest is up a stunning 600% fore the home driver Per-Gunnar Andersson.


"at home you want to do the best you can, P-G said."- Дома хочеться сделать все как можно лучше.

Интерес к персоне Андерсона за час перед стартом вырос на 600 %.


По окончательным результатам шейкдауна Андерсон показал 7результат, Гардемайстер -9 (оба на четвертом круге из пяти пройденных), но фактически 8 и 10 места соответственно, т.к. Лоеб и Сольберг разделиили 2 и 3 место показав одинаковое время.
 

mr.Wolf

Сузуковод со стажем
28 Август 2006
1,250
132
0
Sankt-Petersburg
Езжу на ...
Dodge Stealth 3.0 L, V6
Ответ: Дебют Suzuki SX4 WRC

Андеhсон сошел из-за пробоя прокладки головки блока и далнейших проблем с двигателем (?).Рыдаю!
Второй день прошел без него. А ведь твердо шел седьмым.
Гардемайстер вроде пока в очках.
 

mr.Wolf

Сузуковод со стажем
28 Август 2006
1,250
132
0
Sankt-Petersburg
Езжу на ...
Dodge Stealth 3.0 L, V6
Ответ: Дебют Suzuki SX4 WRC

Dani Sordo (6th) scored consolation points for Citroën, as did Toni Gardemeister (7th) for Suzuki.

Наверное все понятно без перевода:
Тони привез Сузуки очки своим седьмым местом :thumbsup:.

(Офф - а если бы эта фраза звучала бы про его пятое место -:hilarious:)
 


mr.Wolf

Сузуковод со стажем
28 Август 2006
1,250
132
0
Sankt-Petersburg
Езжу на ...
Dodge Stealth 3.0 L, V6
Ответ: Дебют Suzuki SX4 WRC



2008/02/10
Gardemeister takes Suzuki World Rally Team’s best result to date

Toni Gardemeister has finished in the points for Suzuki on the Swedish Rally.

Toni Gardemeister has finished in the points for Suzuki on the Swedish Rally, claiming seventh position and the team’s best result to date – scoring two driver points and three manufacturer points. Following on from P-G Andersson’s result in Monte Carlo two weeks ago, this means that a Suzuki SX4 WRC has taken points on both rallies held so far in the 2008 World Rally Championship.

Andersson was forced to retire on the opening day of the rally with a head gasket problem, but Gardemeister had a reliable run to the finish despite some hydraulic issues and an off-road excursion on Saturday.

Crews had to battle with a distinct lack of snow on the stages compared to previous years, which led to a stage being cancelled on both Saturday and Sunday. With comparatively warm temperatures above zero degrees, there was plenty of loose gravel that ripped the studs out of Pirelli’s control tyres and reduced the amount of grip available.

Having fought his way strongly back into the points after going off the road yesterday, Gardemeister concentrated on consolidating his position over the final six stages today. With SS18 being cancelled due to lack of snow, he was able to cruise to the end in Karlstad to rack up Suzuki’s second consecutive points finish. The Suzuki SX4 WRC once again showed itself capable of setting top-six times over the course of the three-day event.

Car news – Suzuki SX4 WRC n.11 (Gardemeister), n.12 (Andersson):

Gardemeister had no major problems this morning and he was able to drive safely to the finish. The only issue he encountered over the course of the rally was a hydraulic problem that affected the differential and semi-automatic gearshift intermittently on Friday and Saturday. On SS11 he went off the road for three minutes at a fast left-hand corner just a kilometre into the stage. Unfortunately some spectators accidentally pushed him further into the ditch rather than helping him out, which led to the time loss. Apart from those problems, Gardemeister’s SX4 WRC performed reliably in only its second-ever rally.

Andersson was forced out by a head gasket problem on SS4, having previously climbed up to seventh place overall. The head gasket was from the same batch as Toni Gardemeister’s engine in Monte Carlo, which failed under similar circumstances. As the rules state that teams are not allowed to change engines after a rally has started, Andersson became a spectator for the rest of his home event.

Driver news:

Gardemeister and Andersson came to the Swedish Rally after a very positive snow test in the north of the country, which was under full snow. Unfortunately, conditions in the actual rally were very different, which meant that both drivers had to adjust their set-up and driving styles in order to look after the tyres. Nonetheless the SX4 WRC showed an extremely encouraging pace under the circumstances, with Gardemeister climbing as high as sixth overall after SS4, and Andersson running in seventh place immediately before his retirement.

Toni Gardemeister: “I’m very happy to have scored my first points for Suzuki after a tough three days. The biggest problem we had were the conditions. There was a lot of loose gravel, and so we had to soften the suspension a lot on the opening day to deal with the rough stages. Then we had a problem with the hydraulics on the second day, and also we went off the road. That was a really stupid thing, as it should have cost us just 10 or 15 seconds and in the end it took three minutes – although of course we are always grateful for any help in these situations! On the last day we just drove safely to the finish as there was no point in taking any risks. There’s lots of development still to do but I’m basically very happy with the pace of the car considering the fact that we did comparatively little testing. By the end of the year, I’m sure we will be a lot closer to the frontrunners.”

P-G Andersson: “The amount of media interest we had in us on our home rally was incredible – I think it went up by 600%! Obviously the way the rally ended was very disappointing for myself and my co-driver Jonas, but there is a lot for us to be positive about as well. Toni has proved that our SX4 WRC is capable of consistently scoring points, and if we had kept going I think we certainly would have been able to challenge for another place in the points. We have to remember that this is only our second rally with the SX4 WRC, and at least we have a good idea now about the cause of my retirement. We must keep on working hard to fix these problems, and I’m looking forward to coming back and pushing hard again on the next round in Mexico.”

Team news:

For the newly-formed Suzuki World Rally Team, the Swedish Rally was also a valuable learning experience of working together under difficult circumstances. At the end of it, Gardemeister emerged with the team’s best result to date – which was achieved with the help of solid team work.

Nobuhiro Tajima, Suzuki World Rally Team principal: “I am very happy. Toni and Tomi have brought us our best result to date in our short world rally career so far, and we have also finished in the points again – for the second time in two rallies! It’s a very proud moment for everyone. Of course, I am very sorry for P-G and Jonas who would also have deserved to finish in the points again, just as they did in Monte Carlo. It’s clear that we have a long way still to go but the car has been born well, as the results to date prove. This rally could not have been much more difficult for us, as all our limited preparation was based on snow. Even without it, we have managed to bring home another result. Congratulations to everybody – now we are already working hard for Mexico. It will be a completely different event but the objective is the same: to bring back both cars in the points.”
 

redgreg

Наш человек
21 Февраль 2007
174
16
0
44
Москва
Ответ: Дебют Suzuki SX4 WRC

Gardemeister takes Suzuki World Rally Team’s best result to date

Ну а чего, поздравляю с очередными очками. Как говорится - курочка по зернышку....- в Монако 2 очка, в Швеции 3... Дальше больше?...Браво! Ай
 

mr.Wolf

Сузуковод со стажем
28 Август 2006
1,250
132
0
Sankt-Petersburg
Езжу на ...
Dodge Stealth 3.0 L, V6
Ответ: Дебют Suzuki SX4 WRC

Ралли Мексика.

Третий этап чемпионата мира по ралли 2008 года стартует 28 февраля на гравийных спецучастках Мексики. Финиш 2 марта.

Предварительный обзор этапа.


Ралли Мексика дебютировало в календаре чемпионата мирв по ралли в 2004 году и довольно быстро завоевало популярность среди болельщиков и пилотов, благодаря компактному расположению и хорошей организации гонки на высокоскоростных горных и равнинных гравийных спецучастках.

После снега, льда и асфальта в Монте Карло и снега в Швеции, ралли Мексика станет первым гравийным этапом нынешнего сезона из семи запланированных. Кроме того, мексиканская гонка является первой из трёх последовательных неевропейских этапов (далее последует Аргентина и Иордания).

Мексиканское ралли является самым высокогорным этапом чемпионата мира. Большинство спецучастков находятся на высоте 2000 метров над уровнем моря, а одна из секций и вовсе расположена на высоте 2700 метров, что оборачивается проблемой для спортивных автомобилей, двигатели которых в разреженном горном воздухе теряют до 30% мощности.

Недостаток мощности компенсируется быстрыми и плавными допами, проходящими по сухим и пыльным каменистым трассам. В прошлом году средняя скорость прохождения трассы составила 96 км/ч.

Шинный монополист WRC ,компания Пирелли представит в Мексике свою новую гравийную шину Скорпион с укрепленными боковинами. В условиях запрета антипрокольного мусса и доминирования гравия, как покрытия раллийных трасс в этом сезоне, новинка от итальянских шинников не останется недооцененной.

Маршрут ралли 2008 года фактически идентичен прошлогоднему. Общая длина секций составляет 831 км, из которых 43 процента (357 км) приходятся на 20 боевых СУ. Мексиканская гонка является самой короткой по протяженности в этом сезоне.

В 2006 и 2007 году на данном этапе победы одерживал Себастьян Лёэб.

В Мексике состоится первый этап молодежного чепионата мира по ралли. Всего на этап в данном зачете заявлено 9 экипажей. Техника знакома по прошлому году: подготовленные по требованиям A6 Citroen и Suzuki, а также A7 от Renault.


Исчтоник wrc.com.

Оба пилота команды Сузуки принимали участие в ралли Мексика только один раз.
В 2005 на ралли Мекасика Андерсон пришел к финишу вторым. В том же году Тони Гардемайстер учавствовал в ралли Мексика болея гриппом в тяжелой форме.
У Гардемайстера это будет 100 ралли в котором он принимает участие.
 

Вложения

mr.Wolf

Сузуковод со стажем
28 Август 2006
1,250
132
0
Sankt-Petersburg
Езжу на ...
Dodge Stealth 3.0 L, V6
Ответ: Дебют Suzuki SX4 WRC

2008/02/29
Suzuki off to a colourful start in Guanajuato


At Rally Mexico Toni Gardemeister celebrates his 100th World Championship event after 12 years in the sport.


The Rally Mexico, round three of the World Rally Championship, got underway this evening with a spectacular ceremonial start ceremony in the town of Guanajuato – a UNESCO world heritage site, famous for its brightly-coloured houses and network of underground tunnels that traverse the town centre. In front of thousands of excited fans, Toni Gardemeister and P-G Andersson drove their Suzuki SX4 WRCs over the start ramp, hoping to continue the successful run that has seen the SX4 WRC score points in both rallies it has contested so far this season.

The real action starts tomorrow at 0800, with the first of 20 gravel special stages. Mexico is the first event on gravel of the entire season, so it will be vital for the drivers to find a good set-up for the future. This work was started at the shakedown near the rally’s host city of Leon this morning: an opportunity for both drivers to put the SX4 WRC through its paces on gravel for the first time.

Car news – Suzuki SX4 WRC n.11 (Gardemeister), n.12 (Andersson):

The SX4 WRC is running in gravel specification for the first time this year on only its third rally, so there is a lot to learn for the drivers and the engineers. Both cars ran without major problems through the warm conditions of the shakedown this morning, although Gardemeister reported a minor hydraulic glitch that was quickly fixed at service. For the 32 year-old Finn, this year’s Rally Mexico is a milestone as he celebrates his 100th World Championship event after 12 years in the sport. This important anniversary was marked at a press gathering in Suzuki’s service area during the afternoon.

The SX4 WRC has run on gravel once before as part of Suzuki’s testing programme last year – on the Rally Great Britain – but the specification of the car has changed considerably since. P-G Andersson concentrated on some minor suspension adjustment to fine-tune the car for the gravelly stages, and both drivers are in confident form ahead of the 353.75 competitive kilometres that await them in central Mexico.

Driver news:

Toni Gardemeister: “From the recce I can see that the road conditions look quite nice, better than they have been when I did the rally before in 2005. It’s the sort of event where if we do a good job and have no problems, then for sure we will finish in the points. The last time I did this rally I was very sick, so I don’t remember so much about it, but I think it will be a lot of fun this year. I would like my 100th rally to be a memorable one, after all!”

P-G Andersson: “After the disappointment we had in Sweden I’d really like to have a good result here, and so far things have gone quite well for us. The biggest problem we are going to have is inexperience, as I really don’t know this car on gravel at all. Maybe that’s not such a bad thing though, as it means that I am going to take my time to find the right pace and not push hard until I have enough confidence. Often, that’s the best way of getting a good result.”

Team news:

Nobuhiro ‘Monster’ Tajima, Suzuki World Rally Team principal: “Mexico is going to be a very challenging event for us, as it is our first test on gravel this year and neither of our drivers know the rally well. Another important factor is the altitude, which can take away a lot of the power. We have no idea how our car will react in these conditions but that is why we are here – to learn. The Mexican fans have given us a very warm welcome at the start in Guanajuato, so we hope to entertain them on the stages tomorrow!”

( http://78.47.82.57/press-releases/u...ajuato/?tx_ttnews[backPid]=1&cHash=3aa89461e5 )