эта ошибка совсем не означает неисправность самого клапана.cerg52
По поводу ошибки (Ошибка р0243-неисправность соленоида управляющего актуатором турбины.Омметром проверить сопротивление соленоида) снял проверил сопротивление 16,2 Ом промыл очистителем карбюратора, ни каких изменений.
у ошибки 2 типа - недодув и передув. и снимается она в зависимости от ситуации. узнать ваш конкретный случай конкретно можно рено клипом.
подумал как програмист(ибо я он и есть), как мозг выдает ошибку. дается задание при разгоне в гору - нужно такоето количество воздуха и количество топлива,
топлива дается сколько надо
управляя соленоидом пытаемся увеличить наддув , а вот и не получается... прыг ошибка. А почему не получилось тут уж надо всю систему проверить.
вариантов охренеть сколько. и неисправность клапана это дело которое одно из 20ти а то из ста.
примерные вариантыDTC P0243: Turbo / Super Charger Wastegate Solenoid “A” Malfunction
CAUTION:
This fault can result in a rapid and significant fouling of the diesel particulate filter.
NOTE:
•Conditions for applying fault finding procedures to stored faults:
The fault is declared present after the engine is started or following a road test.
•If the fault is present:
—Turbocharging is no longer authorised.
—The EGR function is inhibited.
—The Injection warning light (gravity 1 warning light) is lit.•Use service wire for all operations on the ECM connectors.
•Order of priority in the event of more than one fault:
—Firstly, deal with fault DTC P1431: Clogged Particulate Filter Failures Malfunction if it is present or stored.
Detecting Condition
Displaying on SUZUKI scan tool Detecting condition
1.DEF Pressure too low
2.DEF Pressure too high
Troubleshooting for 1.DEF: Pressure too low
Check the boost pressure sensor connections.
Check the connections of the boost pressure control solenoid valve.
Check the ECM connections.
Repair if necessary.
Check the sealing of the high pressure air circuit:
•Disconnected or pierced pipes.
•Pressure sensor disconnected or poorly fitted (seal present).
•Intercooler pierced (to check the intercooler: with the vehicle stationary, stabiles the engine speed between 3500 to 4000 rpm and check there are no leaks).Check the conformity of the turbocharging pressure signal and perform Test 5 and 6 of Fault Finding-Tests referring to Test 5: Variable geometry turbocharger control and Test 6: Rotating part of a turbocharger.
Check that the turbocharger and its control circuit are working:
•With the engine switched OFF, make sure the control rod is in the resting position.
•Start the engine and make sure that the control rod operates to the high stop. (when the engine stops, the control rod must return to the resting position).
If the control shaft does not move correctly, carry out the following checks:
1.Vacuum pressure command check:
a.Disconnect the solenoid valve intake hose and connect it to a vacuum pressure gauge.
b.Start the engine and stabilise it at idle speed.
If the vacuum pressure does not reach 70 – 90 kPa (0.7 – 0.9 kg/cm², 9.9 – 12.8 psi): check the vacuum pressure circuit from the vacuum pump.
c.Stop the engine, reconnect the inlet hoses and go to Step 2.2.Solenoid valve control check:
a.Disconnect the solenoid valve outlet hose.
b.Start the engine and stabilise it at idle speed.
c.Place your hand on the solenoid valve and block the outlet connection with your thumb.
If there is no detectable vibration of the solenoid valve, check that the ECM output is working correctly (Refer to DTC P0033: Turbo Charger Bypass Valve Control Circuit Malfunction 1.DEF).3.Solenoid valve functioning check:
a.Attach the pressure gauge to the solenoid valve outlet connection.
b.Start the engine and stabilise it at idle speed.
c.If the vacuum pressure does not reach 70 – 90 kPa (0.7 – 0.9 kg/cm², 9.9 – 12.8 psi), replace the boost pressure control solenoid valve.
Troubleshooting for 2.DEF: Pressure too high
Check the boost pressure sensor connections.
Check the connections of the boost pressure control solenoid valve.
Check the ECM connections.
Repair if necessary.
Check the conformity of the turbocharging pressure signal. (Refer to “Turbo Pressure” on Data List of SUZUKI scan tool).
Make sure the turbocharging limit solenoid valve is not blocked open:
•With ignition switch OFF, disconnect the inlet and outlet hoses from the solenoid valve.
•Connect a vacuum pump to the inlet union and apply a vacuum.
•If the vacuum pressure is not maintained: replace the boost pressure control solenoid valve.
Check that the turbocharger control rod has not seized:
•With the engine stopped, make sure the turbocharger control shaft is in the rest position.
•Apply a vacuum of 70 – 90 kPa (0.7 – 0.9 kg/cm², 9.9 – 12.8 psi), to the hose connecting the turbocharger control diaphragm.
•If the diaphragm holds the vacuum pressure, check the movement and setting of the turbocharger control rod referring to Turbocharger Assembly Inspection.If the control rod is seized, replace the turbocharger.
If the fault persists, perform Test 5 and 6 of Fault Finding-Tests referring to Test 5: Variable geometry turbocharger control and Test 6: Rotating part of a turbocharger.
недодув - дыра в впуске, патрубки, неправильная работа маф, турбина отчегото не управляется - дроселная заслонка, клапан вентиляции... (у меня похоже куча всего была и напоследок клапан вентиляции похоже). тоже выпрыгивала эта ошибка и всегда при разгоне в подъем.
передув = клинанутая геометрия и неправильная регулировка штока в турбине или неисправный актуатор - больше не знаю - может Серж из НН подскажет.
но это ошибка совсем не указывыет на неисправность самого соленоидного клапана - указывает что мозг не может управляя этим клапаном вдохнуть так, чтоб было легко.
На что и указываю ваше внимание. в зависимости от типа нужно продиагностить по логам что из компонентов впускного тракта не так работает неправильную реакцию имеет и делать выводы. читать мануал по ремонту. там у них на каждую ошибку штук по 5-10 вариантов и последовательность действий.
Последнее редактирование модератором: